2012 Kuhankuono

Kuhankuonon kansallispuisto

Esa

Matkanteko

Esa kävi noutamassa Sepen Turusta ja sitten nokka kohden Ylänettä.
Elämän yllätyksiä oli, että juuri kun pääsimme Turun keskustasta ulos ja rauhassa ajelimme Tamperetta kohden, sanoin Sepelle, että katsos kun on auton rekisteri Ahvenanmaalta.

Ajoimme auton ohitse ja vilkaisin sinnepäin ja sitten saatoinkin jo vilkuttaa vanhemmalle sisarelleni, joka oli matkalla kuolleen sisaremme haudalle… Kyllä sattumat ovat ihmeellisiä 🙂

Hieman oli kelit ”liukkahat”, mutta selvittiin perille mukavasti.

Nyt ei tarvinnut käydä matkakaffeilla, koska matka oli sen verran lyhyt Turkkusesta!

Sää

Lunta tulvillaan, oli raikas talvi sää, vaan ”MB liinakkomme” tää, ei kinoksiin nyt jää…
Tätä lumista säätä sitten riitti koko vaelluksen ajaksi!

Majoitus ja ruokailu

Esan vuoro toimia matkanvastavana ja keittiömestarina, joten laitoin komiasti pöydän koreaksi (eli vaimon tekemillä herkuilla pääsin rehvastelemaan). Majoitus oli oikein komea hirsimökki ja saunan löylyt makiat.

Ruokaakin oli nähtävästi riittävästi, koska kukaan ei nälkäänsä valittanut .-)

Maisemat

Kävimme tansseissa Valasrannassa, ainoastaan musiikki puuttui ja ovet olivat kiinni. Kyllä se jenkka olisi härkäparinakin onnistunut 😉

Sitten Esa olikin varannut hieman toisenlaista ”äksöniä” eli menimme Yläneen luontokapinettiin. Tätä voimme ehdottomasti suositella, varsinkin lapsiperheille ja erityisesti luonnosta & eläimistä kiinnostuneille.

Sitten Esa oli myös varannut liput teatteriin Kyröön / Turun Karjala-seuran esitys Naapurit. Sinne tultiin suoraan metsästä, pienen ajomatkan jälkeen…

Ainakin allekirjoittanut tykkäsi harrastelijateatteriesityksestä…

Teatterin jälkeen saunat, iltaruokailut ja päivän viimeiset mietteet ennen nukahtamista…

Kommellukset / Erityiset muistelot

Nyt ei ollut kartanlukutaito tullut 100%:sti mukaan, vaan kierreltiin ja kaarreltiin autolla (= katseltiin siis maisemia). Ihan jouduttiin pysähtymään ja kysymään hirviporukalta että missä me ollaan? No, löydettiinhän me pois ja nyt saatoimme olla rauhallisin mielin, että kyllä se hirviporukka oli ns. ajantasalla eivätkä siellä metsässä tyhjän panttina pyörineet 🙂

Kaatumistilasto ja Terveys

Mikäs tässä, pirteät ukot ja pitävät kunnostaan huolta, moninaisin eri keinoin kuten lukemalla kirjoja, ottamalla päikkäreitä, koiraa ulkoiluttamalla, sauvakävelyllä, pyöräilemällä, hiihtämällä, jne… Pystyssä pysytään!

Make

Repsa

Matkanteko

Repsa lähti matkaan perjantaina puolen päivän aikaan, matkaan kului yksi tunti ja kolme varttia ja pituutta tuli 108 kilometriä. Huittisissa poikkesin hautausmaan kautta.

Sää

Perjantaina loppumatkasta alkoi sataa lunta ja sitä tuli sitten iltaan asti. Maahan jäi 10-15 cm lumivaippa.

Lauantaina ja sunnuntaina olivat mukavat patikkailmat, jopa aurinko välillä paistoi. Aamuisin pakkasta oli -8 asteen vaiheilla.

Maanantaina paluumatkalla satoi vähän lunta ja vettä. Nyt oli pakkasta vain pari astetta ja aste lämmintä, kun kotiin pääsi.
Majoitus ja ruokailu

Mökki oli tilava ja erillinen rantasauna.

Esa teki meille maistuvat kotiruuat, kun hän oli ruokavastaava tällä reissulla. Snapsitkin tuli otettua.

Maisemat

Perjantaina illalla tehtiin kolmen kilometrin kuutamokävely. Maassa kun oli puhdas lumivaippa, niin kuun valossa oli mukava kulkea.

Lauantaina tehtiin kahden järven kierros. Tehtiin siis lenkki kahden järven välissä.

Sunnuntaina ensin aluksi tehtiin kahden tunnin lenkki autolla suunnistaen. Ystävällinen hirvimies palautti pojat kartalle ja autosuunnistajat pääsivät loopista pois. Lopulta löydettiin parkkipaikka, jota tavoiteltiin. Sitten lähdettiin kiertämään Pukkipalon reitti. Laavulla tavattiin pariskunta, jonka rouva oli lähtöisin Karkun Rienilästä, siis melkein meikäläisen ”naapurista”. Reitin loppumatka tultiin vähän vauhdikkaammin (6,5 km/t), kun piti ehtiä Kyröön teatteriin. Turun Karjalainen Näyttämö esitti Naapuri-näytelmän.

Maanantaina ei enää lenkkeilty muuta kuin mökin ja auton välillä tavaroita kantaen. Kotimatkalla poikettiin Yläneellä Luontokapinetissa.

Tällä kerralla patikoitiin sopiva matka, eli 25 kilometriä.

Kommellukset / Erityiset muistelot

Vuosi sitten Repsa uhosi lopettavansa nämä patikoinnit. Kesällä saatiin sitten miehen takki ja mieli käännettyä. Nyt oli mukava reissu, kun matkavauhdilla ja reitin pituudella ei tapettu.

Kaatumistilasto ja Terveys

Tämä patikka-aloittelijan matkavauhti ja matkan pituus ei tuottanut ongelmia kroppaan.