2013 Leivonmäki

Mökkimme

Esa

Matkanteko

Matkanteko sujui perinteisesti eli rauhallisesti ja turvallisesti Sepen kyydissä. Vielä vanha mersu jaksoi murista ja matkateko oli helppoa kuin heinäteko.

Pakollinen tyhjennys ja tankkaustauko ja niin huomaamattamme olimmekin jo perillä.

Sää

Muuten mitä mainioin, mitä nyt hieman ripeksi välillä, vaan eipä tuo haitannut!

Majoitus ja ruokailu

Repsa oli laittanut kaikki valmiiksi, joten niin sitä oltiin kuin piispat pappilassa. 🙂 Majoitustilat olivat upeat, tilavat ja kaikin puolin toimivat, joten tervehdysten jälkeen ja hieman paikkoja tutkiskellessa löytyi ”kuorsausryhmälle” Esa & Repsa yhteinen makuuhuone ja Sepe & Make yrittivät löytää mahdollisimman kaukaisia / äänieristettyjä nukkumasoppeja itselleen 🙂 ja löysivätkin…

Repsa tarjoili aluksi ”pikkupurtavaa” ja niin sitä sitten alkoi saunan lämmitystä ja usean tunnin löylyttelyt. Pitkällisten ja makoisten löylyjen jälkeen alkoi ilmassa olemaan iltapalan tuoksua… Oli Sepen tuoma hirvipaisti muhinut mukavasti… NJAM!

Kavereiden kanssa on AINA kiva vaihtaa kuulumisia (vaikka sitä yhteyttä muutenkin pidetään), mutta nokitusten => sitä ei mitkään naamakirjat ja sosiaaliset mediavälineet/härpäkkeet voita; EI sitten koskaan.

Maisemat

Lampolan kupeessa ja lähellä vaellusmaastoja oli mökimme. Laitumella oli Bää ja Mää kavereineen, joten voitiin heidänkin kanssaan vaihtaa kuulumisia. Käytiin sitten ennen kotiin lähtöä heitä oikein kunnolla moikkaamassa sisätiloissa ja kuulimme historiaa, miten tämä lampola-touhu oikein alkoi.

Toki maistiaisiakin ostimme kotiin vietäväksi. Oli makkarat ja muut sen verran hyviä, että meinasivat kotijoukot jäädä ilman maistiaisia…

Kansallispuistot tarjoavat takuuvarmasti nähtävää, oli vuodenaika sitten mikä hyvänsä ja emme nytkään pettyneet. Päivämarssien ns. pitkät kilometrit ovat väistyneet sopiviin (näytöt tuli annettuja jo aiempina vuosina), joten matkoja ja taukoja soviteltiin kunkin vaeltajan kunnon mukaisesti. Make laitettiin välillä soutujoukkoihin, kun se on NIIN hyvä siinä 🙂

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten on tuolla muutaman tuhannen sanan verran kuvia…

Kommellukset / Erityiset muistelot

Ei sitä tähän ikään enää kohelleta, joten tämä osio ei kovasti saa aiheita…

Ystävän laulu

Kaatumistilasto ja Terveys

Kukaan ei kaatunut ja terveydentilat olivat kaikilla lähes kunnossa, mitä nyt pientä kolotusta lonkissa, selässä, jaloissa, jne…

Make

Repsa

Matkanteko

Repsa lähti matkaan perjantaina kello 9  ja matkalla oli pieni tankkaus Korpilahdella. Perillä olin kello 12 lammastilan pihassa http://www.lammastila.com/lammastila/ Viola-emäntä otti minut vastaan ja lähdimme yhdessä Kielo-mökille.

Make saapui mökille noin kolme tuntia myöhemmin sekä Esa ja Seppo kello 16 seutuun.

Maanantaina käytiin vielä tekemässä lammastilalla viimeiset ostokset. Syötiin aamupalat ja siivottiin mökki.

Kello 10 lähdimme kotimatkalle.

Sää

Perjantai oli tuulinen päivä ja satoi ajoittain vettä. Lauantai oli kello 14 asti pilvipoutainen, mutta sitten tihkutti ja satoi illan.

Sunnuntaina aamu oli pilvinen, mutta kun soutu/kävelyreitille lähdettiin, niin aurinkokin pilkisti.

Maanantai oli kotiinlähdön päivä ja heti aamusta sateinen.  Sadetta riitti lähes koko paluumatkan. Onneksi aikaisemmat sateiset sääennusteet koko viikonlopulle eivät toteutuneet.

Majoitus ja ruokailu

Tällä kerralla oli Repsan järjestelyvuoro ja hän varasi Kielomökin Lomaleivon mökit ja varustus mökissä oli tasokas Lomaleivon kielomökin varusteluettelo . Perjantai-maanantai jaksolta kärsittiin 380 euroa.

Seppo valmisti meille perjantaina mökin tasoon nähden sopivan hirvipadan perunamuusilla.

Lauantaina sitten rymähdettiin ruokatasossa lattialle, kun Repsa tarjosi haaleaa kaalilaatikkoa.

Make ilmoitti, että tämä kaali ei oikein sovi minun vatsalle. Onneksi Maken pötsi sen jotenkin kesti.

Sunnuntaina oli tarjolla hevosen purkkilihasta valmistettua keittoa. Sen Repsa osasi lämmittää tarpeeksi, jotta ei tarvinnut laittaa mikroaaltouunia peliin. Lentsu oli nämä ruuat Repsalle jo esivalmistanut.

Aamupalat aloitettiin puurovastaavan (Seppo) yön yli haudutetuilla annoksilla. Päälle juotiin tee/kahvit ja syötiin voileipien kera. Sitten eivät enää jogurtit mahtuneet vatsaan. Iltapäivisin oli tarjolla vanhuseläkeläisten käpykakkua.

Repsa ja Esa majoittuivat perinteisesti kuorsauskopin parivuoteeseen.  Make ja Sepe menivät toiseen makuuhuoneeseen, jossa sai vuoteet erotettua kauemmaksi toisistaan. Silti Make valitti myöhemmin, että meidän seurassa tulee peräpää kipeäksi?

Mökissä oli sähkö/puukiuas (Misa), mutta siitä käytettiin vain puupuolta saunomiseen.

Maisemat ja retkeily

Leivonmäki oli valittu vuoden retkikohteeksi.

Perjantaina ei lenkkeilty maastossa, vain pieni kävelylenkki mökin lähialueella.

Lauantaina Seppo, Esa ja Repsa lähtivät kolmestaan mökiltä kävellen maastoon. Ensin mentiin Luupään kierros ja sitten Make tuli autolla maastoon ja teki meidän kanssa Kirveslammen kierroksen. Maisemia katseltiin Kirveslammen luontotornista, joka on pystytetty vuonna 2012. Harjujärvellä rokkavastaava Seppo valmisti taas maistuvan keiton ja Esa grillasi lammasmakkarat, jotka oli lammastilalta ostettu.

Mökille Esa ja Repsa tulivat lyhyempää reittiä ja Seppo lähti kiertämään Harjunlahtea ja tutustumaan huomiseen Rutajärven ylitykseen. Esa ja Repsa poikkesivat mökkirannan kautta.

Sunnuntaina Make ja Repsa lähtivät soutamaan mökkirannasta ja yritettiin löytää Esa ja Sepe jostain lahden poukamasta. Puhelinkeskustelun jälkeen katseet kohtasivat sovitussa paikassa. Repsalle uskottiin tällä kertaa soutajan viitta, vaikka hänellä on airojen katkaisuvietti. Joutsniemeen kaikki pääsivät kastumatta ja paluumatkalle Make lähti yksin soutamaan kohti mökkirantaa. Muut patikoivat kohti uusia seikkailuja.

Syysniemeä käveltiin kohti Soimalampea. Perillä syötiin banaanit. Sitten jatkettiin matkaa kohti Selänpohjaa. Esa soitti Makelle, että ottaa autoon puita ja makkaratikut mukaan, kun lähtee ajamaan kohti lounaspaikkaa.

Parkkipaikalta käveltiin puoli kilometriä Mäyrä ja Harjunkierroksen polkuja pitkin Rutajärven rantaan, jossa tehtiin nuotio. Syötiin rokat ja grillimakkarat. Maken kyydillä tultiin sitten mökille.

Esa ja Repsa taisivat molempina päivinä liikkua 7-8 kilometriä. Seppo muutaman kilometrin enemmän ja Make vähemmän. Tuossa määrässä ovat myös sunnuntain vesimatkat, ei automatkat.

Kommellukset / Erityiset muistelot

Tällä kerralla ei tullut kommelluksia.

Sunnuntaina oltiin kello 16 alkaen Röykkälän lammastilalla kuuntelemassa Viola Fredin (emäntä) esitelmää tilan toiminnasta. Tutustuttiin tilan tuotteisiin ja käytiin lampolassa katsomassa Rygja-lampaita. Röykkälän lammastila

Miehet jakoivat erilaisia lahjuksia toisilleen. Yhteinen kiitos kaikille!

Kaatumistilasto ja Terveys

Kaatumistilastoon ei tullut merkintöjä.

Make on eläkeläisenä ”vetänyt lonkkaa”, joten tällä kerralla hän ei rasittanut lonkkiaan kovin paljoa 🙂