2015 Pyhä-Häkki

Mökkimme

Esa

Matkanteko

Matkanteko sujui mallikkaasti ja aikataulujen mukaisesti. Sepe sompaili vanhaa mersua hellästi kurvaillen. Otimme matkan varrelta nuoren liftaajaparin mukaan ja juttelimme niitä sun näitä retkeilystä, hyvistä kohteista, jne. Minä tietysti myös Suomen sotajuttuja… Nuori herra oli kovasti kiinnostunut (tai ainakin osasi hyvin esittää) ja kun kerroin marsalkka Mannerheimistä, niin hän ihan viattomasti kysäisi että olenko tavannut Marskin.

Sisäisesti hervottomasti nauraen, mutta ulkoisesti vastasin, että ikävä kyllä en. Synnyin samana vuonna kun Marski kuoli. Sain monta elinvuotta lisää tästä hupaisasta jutusta.
Nuoret matkasivat kohti Lappia ja me Sepen kanssa tapaamaan Repsaa ja Makea.

Sää

Suomen sää on lähes aina kohdallaan. Se on pelkästään pukeutumiskysymys ellei ole säähän tyytyväinen. Eipä muuten satanut vettä eikä kyllä luntakaan eli kesäkumeilla vedeltiin pitkin raittia 😉

Majoitus ja ruokailu

Mukava ja hyvätasoinen oli majapaikkamme. Olipa yllätyksenä hella/tiskikone yhdistelmä joka vielä toimi mainiosti. Alakerrassa kun sahattiin äänekkäästi hirttä poikki, niin yläkerrassa tuskailtiin kuumassa -kunnes ymmärrettiin viilentää sauna käytön jälkeen -hiljeni se hirren sahauskin… hieman!

Ruoka oli jälleen monipuolista ja maittavaa -vaan nuo vyötärökilot ei kyllä pienentyneet vaikka kuinka talsittiin pitkin metsiä… Maken voi kohta laittaa TV-kokkikisaan mukaan.

Maisemat

Ei voi kuin harmitella niiden henkilöiden puolesta jotka eivät pääse Suomen kaunista luontoa ihailemaan. Joten toivottavasti joistain meidän kuvista saa edes hieman käsitystä kuinka upea maa Suomi on -riippumatta vuoden ajasta!

Kommellukset / Erityiset muistelot

Kukaan ei kaatunut ja muutenkaan ”ryssinyt”. Suomen maatalous kehittyy kyllä mukavasti ja tämän pääsimme todistamaan maatalousoppilaitoksessa missä opetetaan tulevia maanviljelijöitä, metsänhoitajia ja keitä lie. Mansikin lypsykonetta ihailimme ja nuorta karjakkoa joka ERITTÄIN asiantuntevasti opasti meitä. Mansikki ja kaverit käyvät ihan itsekseen lypsyrobotilla kun siltä tuntuu. Välillä ne menivät avoimesta ovesta hieman ulkoilemaan, sitten murkinalla ja välillä lypsyllä. Hieno homma.

Tilastoja oli seinällä ja kaikkea uutta opimme. Kiitos make kun tämän meille järkkäsit.

Kaatumistilasto ja Terveys

Kukaan ei siis kompuroinut. Repsa oli sitä mieltä, että on liian helppoa nämä patikkareissut, joten hän oli päättänyt ottaa hieman ylimääräistä painoa mukaan ja niin hän kantoi kiviä pussissa. Ihan pieniä vaan eikä kovin raskaita. Sai kuulemma hieman lisähaastetta ja näkee miten muut jätkät pärjää 😉 Totesi kyllä reissun jälkeen ettei kivistä ollut lisähaasteeksi, joten taitaa heittää ne pois.

Make

Matkanteko

Matkanteko sujui muuten hyvin mutta vähän ennen Keskisen kyläkauppaa totesin unohtaneeni retkeilytakin mökille. Nopea käynti ostoskeskuksessa ja uusi takki pussissa. Paluumatkalla käytiin tutustumassa Tarvaalan biotalousinstituuttiin.

Sää

Tilattiin tälle reissulle hyvät ilmat ja tilaus meni perille. Kuulaat syyskelit ja tuulikin kohtuullinen. Perjantai-iltana pimeys yllätti patikoijat ja palailimme mökille puolivaloilla.

Majoitus ja ruokailu

Matkakohteen ja mökin valitsin jo 2014 retken paluumatkalla. Saarijärven matkailupalveluissa tuli hyviä vinkkejä matka- ja mökkikohteeksi.
Mökiksi valitsin Kultarannan ei pelkästään nimen vaan myös sopivuuden mukaan.

”Make-menu”  oli reissun henkeen sovitettu. Listalla vuoden aikana hyviksi testattuja pöperöitä ja paljon salaattia. Sepon aamupuurot  maistuivat entiseen malliin. Retkilounaalla nautittiin laavulla perinteiset hernekeittoa ja makkaraa kahvin kera.

Maisemat

Perjantaina teimme tutustumiskävelyn mökin lähimaastoon pimeän yllättäessä. Lauantain kohteessa Pyhä-Häkissä huomio kiinnittyi tosi vanhoihin puihin. Polut oli senioreille sopivan helppokulkuisia. Sunnuntaina käveltiin Julmien Lampien ympäristössä ja Ahvenlammen leirikeskuksessa. Päivän päätteeksi polkupyöräretki mökin lähiympäristöön. Käveltyä tuli n. 40 km.

Kommellukset / Erityiset muistelot

Mieleen jäi tielle pudonnut reppu, jonka jätimme läheiseen taloon. Repun sisältönä ampumatarvikkeita, joten niistä riitti jutunjuurta.

Kaatumistilasto ja Terveys

Sepon  polvi näytti vaivaavan enemmän kuin tarpeeksi, mutta miten se sananlasku menikään  suutarin lapsista ………….
Maken lonkka oli vuodessa toipunut ja kesti retken rasitukset.
Tätä kirjoittaessani (3.2.2016) vaivaksi siunaantunut refluksi. Pari kuukautta popsittu lääkkeitä ja perhelääkärini (=pikkusisko) mukaan toipumiseen mennee puoli vuotta.
Syksyllä selviää millä menu:lla mennään.

Repsa

Matkanteko

Repsa lähti matkaan perjantaina kello 11 ja matkalla oli pieni tankkaus kuskiin. Perillä olin kello 14 jälkeen. Make oli vähän aikaisemmin saapunut mökille. Esa ja Seppo saapuivat myöhemmin iltapäivällä. Maanantaina syötiin aamupalat ja siivottiin mökki. Sitten lähdimme kotimatkalle. Vielä poikettiin tutustumaan Biotalousinstituuttiin. Biotalousinstituutti

Sää

Koko pitkän viikonlopun sää oli pääasiassa aurinkoinen. Sade pysyi poissa. Pientä pakkasta oli yöllä.

Tällä kerralla oli Maken järjestelyvuoro ja hän varasi Kultaranta-hirsimokki

Make valmisti meille maukkaat ruuat, kuten yleensä. Aamupalat aloitettiin puurovastaavan Sepen annoksilla. Repsa ja Esa majoittuivat perinteisesti kuorsauskopin parivuoteeseen. Tällä kertaa mökin yläkertaan menivät Make ja Sepe nukkumaan. Mökissä oli puukiuas, jota lämmitettiin päivittäin. Sauna piti tuulettaa saunomisen jälkeen, jotta parvella pystyi yön nukkumaan.

Maisemat ja retkeily

Pyhä-Häkin kansallispuistossa tehtiin perjantaina 11 kilometrin lenkki, lauantaina peräti 25,8 kilometriä ja lauantaina kolme kilometriä. Pyöräiltiin 4,5 kilometriä.

Kommellukset / Erityiset muistelot

Miehet jakoivat erilaisia lahjuksia toisilleen. Yhteinen kiitos kaikille! Pidettiin toinen kerta mökki-visailut. Tällä kerralla Make sai parhaat pisteet.

Kaatumistilasto ja Terveys

Repsan kunto oli parin viikon aikana sairastelujen myötä päässyt rapistumaan. Varsinkin lauantain paluumatka alkoi tuntia kropassa. Aika näyttää, että vieläkö vuoden kuluttua ollaan mukana?